![](http://4.bp.blogspot.com/-yvV6nC9fN3o/Uvs651lqjTI/AAAAAAAAAFI/A2BOn05Odxs/s1600/Bild+2014-02-12+kl.+09.18.jpg)
Vad har jag gjort? Vad har jag kvar?
Det jag har gjort är att jag har valt 4 olika faner och satt fast mellan två masonit skivor, sen så tejpade jag runt hela skivan så faneren ligger stilla när jag ska såga senare. Efter det så limmade jag på mallen (fisken som du ser på bilden till vänster) på masoniten.
Sedan så gick jag till kontursågen och sågade ut fenorna för sig och kroppen för sig, kroppen delade jag även på mitten för att kunna byta faner senare när jag ska montera ihop fisken. Efter detta steget så satt jag ihop faneren med tejp först för att få allt att sitta som det skulle. Sen så limmade jag på faneren på båda sidorna av en masonit skiva. Då när man skulle limma så skulle man först lägga allting på en 3cm tjock spån skiva. Sen så skulle man lägga ett vanligt vit papper (A4, A3 ex), sedan på med faneret uppochner med tejpen mot pappret. Steget efter det så skulle man lägga lim på en av sidorna av masoniten och dra ut det med hjälp av en tandad plastskrapa. Sen så lägger man masonit skivan med den limmade sidan neråt på faneret. Efter det så lägger man på ett nytt lager lim på den orörda sidan av masoniten och drar ut det med den tandade plastskrapan. Sen så lägger man bara på det andra faneret (spärr faner) med tejpen uppåt och sen ett A4 papper till. Till sist tog man en 3cm tjock spånskiva till och lägger på överst, och för att få det att sitta fast så tog jag 5 skruvtvingar och spände åt. När limmet hade torkat så tog jag en sickel för att få bort pappers resterna som var kvar efter limningen. När allt papper var bort så tog jag sandpapper och gjorde bilden slät, sen lackade jag den, detta gjorde jag om 2 gånger till.
Jag började att göra kanterna till mitt nyckelskåp i 50x10mm trälister. Jag sågade av de med 45° vinkel och satt ihop de med hjälp av lim och 45 graders skruvtvingar. Efter att limmet hade torkat så tog jag och borrade i hörnen med en borrmaskin och slog i trä pluggar i hålen.
Det jag har kvar nu är att jag ska bygga ihop någon slags lucka av fisken, sätta en skiva på baksidan av ramen och sen sandpappra och olja in hela skåpet. Efter det så ska montera på fästerna till att hänga upp på väggen, gångjärn till luckan och en lås hake så luckan håller sig stängd.
Hittills har allt gått som planerat, jag tror att detta skåpet kommer bli perfekt att hänga i hallen och kommer säker att fylla sin funktion.
Jag tror att mitt skåp kommer se lite gammalmodigt ut för att själva skåpet och fisken kommer att vara in oljat i i träolja och alltså ingen färg och fisken isig kommer också att vara lite gammal i och med att man fiskade redan för tusen år sedan för att överleva. Men det var inte förrän på 1800-talet man började med fiske som yrke.
Jag tror att mitt skåp kommer se lite gammalmodigt ut för att själva skåpet och fisken kommer att vara in oljat i i träolja och alltså ingen färg och fisken isig kommer också att vara lite gammal i och med att man fiskade redan för tusen år sedan för att överleva. Men det var inte förrän på 1800-talet man började med fiske som yrke.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar